Główny Punkt Informacyjny w Regionie
al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów
tel.: 17 747 64 15, 17 747 64 82, pn-pt 8.00 – 15.30
gpi@podkarpackie.pl

Łotewskie miasto Saldus poszukuje polskiego partnera do projektu małego w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
Pomysł na projekt dotyczy transformacji systemów grzewczych z paliw kopalnych na odnawialne źródła energii, co jest kluczowym elementem transformacji energetycznej. W miastach łatwiej wdrażać takie zmiany, ale na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach jest to trudniejsze – m.in przez rozproszone budownictwo i wyższe koszty. Projekt skupia się na lokalnych, średniej skali rozwiązaniach – np. małych sieciach ciepłowniczych wykorzystujących ciepło geotermalne lub z rzek. Chodzi o opracowanie praktycznych i opłacalnych sposobów ogrzewania dla mniejszych gmin i społeczności, z udziałem lokalnych partnerów.
Partnerzy: Saldus jest potencjalnym liderem projektu. Miasto złożyło do Wspólnego Sekretariatu wstępny pomysł na projekt i nadal poszukuje partnerów do współpracy (średniej wielkości lub małego miasta/gminy z Polski). Oprócz łotewskiego partnera wiodącego, w projekt zaangażowani są już partnerzy z Finlandii (City of Lappeenranta, firma BENET OY), ze Szwecji (Swedish Council for District Heating – Sweheat) i z Niemiec (County of Rostock, IC2 - Integration and Cooperation - International Communication gUG).
Projekty nterreg Region Morza Bałtyckiego są realizowane w międzynarodowym partnerstwie w języku angielskim. Udział w projektach mogą wziąć organizacje z wszystkich polskich województw.
Organizacja, która ma być liderem projektu (Miasto Saldus), musi złożyć wniosek o dofinansowanie do Wspólnego Sekretariatu do 8 października br. Wybór projektów do dofinansowania jest planowany w marcu 2026 r.
Więcej informacji o naborze małych projektów
Więcej informacji o projekcie:
The transition in heat supply from fossil fuels to renewable energies is a central pillar of the energy transition. While densely developed district heating networks or individual solutions are often feasible in urban centers and large cities, rural areas – villages and small towns – pose particular challenges due to their specific structures. At the same time, they also hold unique potentials that are essential for the success of the heat transition.
A third of the CO² emissions that accelerate climate change are generated in private households, particularly for heating and producing hot water. It is therefore important to develop and realise alternatives to larger fossil-fuelled combined heat and power plants and smaller oil and gas heating systems in private households. For individual houses and apartment buildings in low-density residential areas, individual heat pumps can be an ecologically sustainable and economically acceptable solution; in high-density residential areas with apartment blocks, district heating networks are attractive, for example using industrial waste heat. For terraced housing estates or residential areas with semi-detached houses and a medium density, decentralised, smaller heat supply networks (grids) that use geothermal energy as well as river and sea heat in particular are suitable.
The project will focus on these medium-scale community solutions for rural areas, smaller municipalities and neighbourhoods. Practical regional solutions for the technical and economic challenges are to be developed and disseminated with the involvement of relevant local partners.
Więcej informacji o projekcie:
Larger energy suppliers, local authorities and consulting companies already have in-depth knowledge and, in some cases, experience. This applies, for example, to the Danish city of Esbjerg, which has built a power plant that generates hot water from the North Sea for 100,000 households. The state of Hamburg is planning something similar with river heat from the river Elbe. Finally, large energy suppliers are constructing heat supply plants with capital-intensive deep drilling.
Therefore, in a second step, appropriate solutions are now to be developed and planned for other groups of stakeholders, for example as part of feasibility studies. Target groups include especially smaller towns, municipal utilities, rural areas and last not least private initiatives and communities.
The heat transition in rural areas presents specific challenges due to lower population density, heterogeneous building structures, and high investment costs. Older buildings with high heat demand and infrastructure deficits further complicate the transition. Financial hurdles and a shortage of skilled labor are additional obstacles for private households and municipalities. On the other hand, rural areas offer great potential for climate-friendly heat, such as the availability of biomass, wind energy, geothermal energy, or large-scale solar thermal systems.
Kontakt:
Dr. Ulrich Schenck
Tel.: 0049 +151 151 7 98 94
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ponad 300 uczestników zgromadziła Konferecja Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego, która odbyła się w dniach 20-22 maja 2025 r. w fińskim Tampere.
W obecności Anny-Kaisy Ikonen, Ministra ds. Samorządu Lokalnego i Regionalnego Finlandii, konferencja rozpoczęła się od mocnego podkreślenia znaczenia współpracy transgranicznej, zwłaszcza w dzisiejszych niestabilnych czasach. W powitalnym filmie Raffaele Fitto, wiceprzewodniczącego wykonawczego Komisji Europejskiej ds. spójności i reform, dodatkowo podkreślił kluczową rolę Interreg. Wskazał, w jaki sposób Interreg stał się rozpoznawalnym symbolem integracji europejskiej i wezwał do dalszych ambicji, aby dostarczać regionon UE bardzo potrzebnych rozwiązań na następne 35 lat.
W ośmiu prezentacjach publiczność dowiedziała się, jak 236 milionów euro stanowiących budżet programu doprowadziło wsparło 129 znaczących projektów, jednocząc ponad 1200 partnerów z dziewięciu krajów. Około jedna trzecia z nich po raz pierwszy zaangażowała się w Interreg. Dzięki uproszczonym opcjom kosztów 82% sprawozdawczości finansowej stało się znacznie łatwiejsze, zmniejszając obciążenie administracyjne. Łącznie 280 działań pilotażowych położyło podwaliny pod 144 praktyczne rozwiązania dla regionu Morza Bałtyckiego. Te wyniki z kolei wspierają wdrażanie Strategii UE dla regionu Morza Bałtyckiego na 146 różnych sposobów.
Szeroki zekres tematów, które wysunęły się na pierwszy plan w obecnej edycji Programu, jeszcze bardziej wzbogacił historię Interreg: od odporności i zdrowia psychicznego, po energię, reakcję na zmiany klimatu i opiekę nad wspólnymi zasobami. Każdy z tych obszarów jest kształtowany przez ludzi napędzających postęp ponad granicami, a właśnie w tym Interreg odgrywa kluczową rolę.
Ze szczegółowymi informacjami o konferencji można zapoznać się na stronie Programu.
1. Nabór na projekty małe (25 marca – 8 października br.)
Program poszukuje w szczególności projektów wspierających rozwój małych miejscowości, obszarów wiejskich oraz terenów, w których lokalna społeczność mierzy się z wyzwaniami społecznymi i gospodarczymi.
Ważna data! Do 5 czerwca, wszystkie organizacje, które chcą być liderem, muszą złożyć pomysł na projekt (PIF – Project Idea Form) do Wspólnego Sekretariatu. Bez tego nie będzie możliwe złożenie wniosku.
Wzór PIF oraz inne niezbędne dokumenty znajdują się na stronie programu.
Wspólny Sekretariat organizuje niebawem szkolenia online:
- 10 czerwca o tym jak dobrze napisać wniosek o dofinansowanie projektu małego (REJESTRACJA)
- 11 czerwca o tym jak skonstruować budżet małego projektu (REJESTRACJA)
2. Nabór na platformy projektów (21 maja – 20 listopada br.)
Nabór jest dedykowany beneficjentom realizowanych/już zrealizowanych projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
Dzięki współpracy tych beneficjentów, może powstać miejsce, w którym zostaną zgromadzone różne pomysły na rozwiązanie danego problemu, a organizacje zmagające się z tym problemem, otrzymują dostęp do gotowych rozwiązań.
Nabór został ogłoszony w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego, ale do udziału w naborze zaproszeni są m.in. partnerzy innych programów Interreg, Horyzont Europa, programu LIFE, czy też beneficjenci krajowych i regionalnych programów współfinansowanych z EFS+ i EFRR.
Platformy powinny dotyczyć jednego z tematów: odporne i inteligentne terytoria, innowacje społeczne dla zrównoważonej transformacji, zamknięty obieg wody i składników odżywczych, bezpieczna nawigacja morska, cyrkularne systemy żywnościowe lub wdrożenie alternatywnych paliw. Więcej informacji znajduje się w ogłoszeniu o naborze. Więcej informacji o naborze
4 czerwca odbędzie się spotkanie online o platformach, które organizuje Wspólny Sekretariat programu (REJESTRACJA)
W ramach programu, funkcjonuje platforma, która ma na celu ułatwić tworzenie partnerstw międzynarodowych. Na platformie należy założyć konto i opisać swój pomysł na projekt lub dołączyć do już istniejącego pomysłu.
Od 25 marca 2025 r. do 8 października 2025 r. trwa nabór na projekty małe w programie Interreg Region Morza Bałtyckiego.
Do 5 czerwca trzeba złożyć wstępny opis projektu. Bez tego kroku, złożenie wniosku o dofinansowanie, nie będzie możliwe.
13 maja br. odbyło się spotkanie online, podczas którego eksperci ze Wspólnego Sekretariatu programu oraz przedstawiciele Krajowego Punktu Kontaktowego Programu przedstawili zasady naboru, cechy projektów małych i przydatne narzędzia.
Uczestnicy spotkania otrzymali wskazówki pomocne przy przygotowywaniu projektów oraz odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i procesu aplikacji. W spotkaniu wzięło udział ponad 320 osób z całej Polski.
Prezentacje ze spotkania:
Wprowadzenie do programu i podsumowanie poprzednich naborów
Zakres tematyczny naboru na małe projekty
Pomocne narzędzia i wsparcie programu
Dodatkowe wsparcie krajowe dla aplikujących oraz dla partnerów
Program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 zaprasza do udziału w naborze na projekty małe.
Nabór zostanie otwarty 25 marca 2025. Udział w projektach mogą wziąć organizacje z 9 krajów objętych programem, w tym wszystkie polskie województwa.
Wnioski o dofinansowanie będzie można składać we wszystkich celach szczegółowych (społeczeństwa innowacyjne, rozważnie korzystające z wody oraz neutralne dla klimatu).
Małe projekty powinny wspierać rozwój lokalnych społeczności, rozwiązywać wyzwania, z którymi się zmagają czy też wzmocnić potencjał obszarów wiejskich.
Szczegóły oraz ramy czasowe naboru zostaną przedstawione na spotkaniach online.
Wszystkich zainteresowanych naborem, zachęcamy do rejestracji na spotkania online:
Spotkania odbędą się w języku angielskim i są świetną okazją do tego, aby zadać pytania bezpośrednio przedstawicielom Wspólnego Sekretariatu.
Przypominamy, że trwa rejestracja na konferencję programu, która odbędzie się od 20 do 21 maja w Finlandii.
W dniach 4-5 marca br. odbyło się spotkanie Komitetu Monitorującego program Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027.
Najważniejsze decyzje Komitetu Monitorującego:
9 grudnia zakończył się nabór na platformy projektowe w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
W naborze mogli brać udział beneficjenci programów Interreg oraz innych programów współfinansownaych z Unii Europejskiej, np. Horyzont Europa i LIFE.
Nabór na platformy projektowe spotkał się z dużym zainteresowaniem.
Platformy są głównym narzędziem, które skonsoliduje wyniki projektów z Interreg Region Morza Bałtyckiego i innych projektów współfinansowanych z UE.
Złożone propozycje na platformy projektowe łączą wyniki ponad 250 projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Ok. 90 projektów to projekty realizowane w ramach Interreg Region Morza Bałtyckiego. Kolejną największą grupą są projekty z programu Horyzont Europa. We wnioskach biorą udział również partnerzy programu Interreg Południowy Bałtyk i Interreg Środkowy Bałtyk.
Na dofinansowanie platform w pierwszym naborze przeznaczono 12,6 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Suma złożonych wniosków wynosi 21,5 mln EUR.
Wspólny Sekretariat zajmie się teraz oceną wniosków. Najlepsze pomysły na platformy projektowe zostaną wybrane w marcu 2025 r. podczas spotkania Komitetu Monitorującego Program.
Strona 1 z 8