Główny Punkt Informacyjny w Regionie
al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów
tel.: 17 747 64 15, 17 747 64 82, pn-pt 8.00 – 15.30
gpi@podkarpackie.pl

Projekt ma na celu przeciwdziałanie brakowi umiejętności i ram dla długoterminowej współpracy z podmiotami w ramach strategii inteligentnych specjalizacji na poziomie regionalnym. Będzie on dotyczył tego, w jaki sposób regionalne rządy lub agencje odpowiedzialne za strategie inteligentnych specjalizacji i strategie innowacji współpracują z tymi instrumentami politycznymi w celu promowania długoterminowego zrównoważonego rozwoju społecznego. Wszystkie regiony opisują wyzwania w budowaniu stabilnych, długoterminowych, zrównoważonych systemów innowacji, które rozwiązują wyzwania i potrzeby sektora biznesowego, a jednocześnie wspierają przejście do zrównoważonego społeczeństwa w dłuższej perspektywie (ze wszystkich trzech perspektyw - ekonomicznej, społecznej i ekologicznej). Celem tego projektu jest opracowanie ram dla długoterminowych sieci współpracy z interesariuszami i aktorami w zakresie inteligentnej specjalizacji w regionach. Podstawowym założeniem jest posiadanie struktury z wysokim i autentycznym zaangażowaniem odpowiednich aktorów w obszarach specjalizacji. Sieć współpracy powinna opierać się na perspektywie oddolnej i zaangażowaniu uzyskanym poprzez proces odkrywania przedsiębiorczości lub inne procesy inkluzywne.
Partnerzy projektu:
- Region Jönköpings (Szwecja) - Partner Wiodący
- Województwo Podkarpackie (Polska)
- Uniwersytet Ekonomiczny w Bratysławie (Słowacja)
- Region Ústí (Czechy)
- Regionalmanagement Nordhessen (Niemcy)
- Stowarzyszenie Udhëtim i Lirë - Liberi di Viaggiare (Albania)
- Business Innovation Center of Cartagena CEEIC (Hiszpania)
- Uniwersytet Groningen (Holandia)
- Regionalna Agencja Rozwoju Obwodu Chmielnicki (Ukraina)
Budżet projektu: 1,79 mln EUR, budżet WP: 243 205 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Projekt INCREMENTAL ma na celu promowanie bardziej kompleksowego podejścia do dóbr kultury, skupiając się na niematerialnym dziedzictwie kulturowym, w celu promowania innowacyjnych strategii i polityk, które działają zarówno na rzecz ich ochrony/waloryzacji, jak i ich wpływu na inne sektory. Polityki połączą ochronę i waloryzację niematerialnego dziedzictwa kulturowego z turystyką, wydarzeniami kulturalnymi i gospodarką, przyczyniając się w ten sposób do wzrostu gospodarczego i społecznego zaangażowanych obszarów.
Partnerzy projektu:
- Region Wenecja (Włochy) - Partner Wiodący
- Województwo Podkarpackie (Polska)
- Powiat Nordland (Norwegia)
- Ministerstwo Gospodarki, Przedsiębiorczości i Turystyki (Rumunia)
- Obszar Metropolitalny Amiens (Francja)
- Miasto Gjirokastra (Albania)
- Region Peloponez (Grecja)
Budżet projektu: 1,59 mln EUR, budżet WP: 292 157 EUR
Termin realizacji: 01.04.2024 - 30.06.2028
Projekt ICONIC ma na celu ulepszenie planów zrównoważonej mobilności i ich wdrażania poprzez zakotwiczenie koncepcji intermodalności, zwracając szczególną uwagę na aspekt dostępności. Aby opcje intermodalne były naprawdę zrównoważone, należy zagwarantować wszystkim bezproblemową mobilność. Aby to osiągnąć, ICONIC ma na celu wprowadzenie innowacji cyfrowych do planowania transportu, które pomogą zwiększyć łączność usług intermodalnych, ich wydajność i użyteczność.
Zmiany demograficzne, niedobór obszarów wiejskich, wykluczenie cyfrowe oraz wyzwanie zmiany klimatu i osiągnięcie celów klimatycznych UE stanowią szczególne wyzwania dla planowania mobilności w regionach europejskich. Należy opracować koncepcje mobilności wykraczające poza korzystanie z samochodów prywatnych, aby zapewnić, że regiony pozostaną połączone i że wszyscy ludzie będą mogli uczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym. Obecne podejścia do intermodalności mają tendencję do wykluczania osób z ograniczeniami fizycznymi i poznawczymi, osób starszych lub mniej obeznanych z cyfryzacją ze względu na rosnącą złożoność. Planowanie zrównoważonej mobilności musi uwzględniać potrzeby wszystkich użytkowników. ICONIC stawia sobie za cel osiągnięcie tego celu poprzez weryfikację planowania i koncepcji mobilności poprzez jej operacjonalizację, a tym samym ustanowienie standardów i kryteriów dla mobilności intermodalnej, która jest inkluzywna, a tym samym naprawdę zrównoważona.
Partnerzy projektu:
- Ministerstwo Środowiska, Ochrony Klimatu, Mobilności, Rolnictwa i Ochrony Konsumentów Kraju Saary (Niemcy) - Partner Wiodący
- Województwo Podkarpackie (Polska)
- Agencja Rozwoju Sinergija (Słowenia)
- Agencja Rozwoju Sakana (Hiszpania)
- Sarajevo Economic Region Development Agency (Bośnia i Hercegowina)
- Miasto Castelo Branco (Portugalia)
- North-East Regional Development Agency (Rumunia)
Budżet projektu: 1,66 mln EUR, budżet WP: 196 000 EUR
Termin realizacji: 01.04.2024 - 30.06.2028
Celem projektu jest zebranie doświadczeń i punktów widzenia partnerów dla potrzeb wdrażania i rozwoju nowych i innowacyjnych sposobów ulepszania swoich polityk w zakresie digitalizacji i e-społeczeństwa. Szczególny nacisk zostanie położony na to, jak dotrzeć do nowych grup docelowych w celu stworzenia bardziej e-integracyjnego społeczeństwa oraz jak ulepszyć polityki, aby upewnić się, że grupy wrażliwe, takie jak osoby starsze lub populacja o niskich dochodach, są właściwie zintegrowane ze społeczeństwem cyfrowym. W kontekście transformacji cyfrowej e-integracja jest warunkiem wstępnym integracji społecznej, dlatego projekt będzie również zajmował się e-integracją w określonych obszarach, takich jak dostęp do rynku pracy lub usług socjalnych.
Partnerzy projektu:
- Miasto Brindisi (Włochy) - Partner Wiodący
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
- Obszar Metropolitalny Bordeaux (Francja)
- Regional Development Fund of Attica (Grecja)
- Region Badajoz (Hiszpania)
- Powiat Vestland 9Norwegia)
- Kanton Zenica-Doboj (Bośnia i Hercegowina)
Budżet projektu: 1,47 mln EUR, budżet RARR: 217 300 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Projekt podejmuje kwestię konkurencyjności MŚP poprzez poprawę umiejętności eksportowych lokalnych firm w celu zwiększenia poziomu sprzedaży ich produktów i usług na rynkach zagranicznych, co jest kluczowe dla rozwoju regionalnego. Wkład projektu w politykę spójności UE będzie polegał na zmniejszaniu nierówności rozwojowych między regionami i promowaniu konwergencji gospodarczej. Realizacja projektu wzmocni obszary, w których specjalizują się poszczególne regiony.
Partnerzy projektu:
- Województwo Podkarpackie - Partner Wiodący (Polska)
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
- Miasto Aalborg (Dania)
- Ustanova za razvoj kompetencija, inovacija i specijalizacije Zadarske županije INOVAcija (Chorwacja)
- Provincial Secretariat for Regional Development, Interregional Cooperation and Local Self-Government (Serbia)
- Ivano-Frankivsk Regional State (Military) Administration (Ukraina)
- MGFÜ Public Benefit Non-profit Ltd (Węgry)
- Munster Technological University (Niemcy)
- Region Sardynia (Włochy)
- Region Kreta (Grecja)
Budżet projektu: 2,00 mln EUR, budżet WP: 293 700 EUR, budżet RARR: 267 600 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Ogólnym celem projektu jest stworzenie „błędnego koła” dostępnej i niedrogiej mobilności dla wszystkich, zapewniając w ten sposób, że przejście na zrównoważoną mobilność miejską nastąpi w sprawiedliwy sposób, nie pozostawiając nikogo w tyle.
Za pośrednictwem międzyregionalnego procesu uczenia się partnerzy skupią się na: 1) dostępności transportu, 2) dostępności i warunkach transportu, 3) wykluczeniu społecznym i 4) akceptacji publicznej.
Partnerzy ulepszą swoje instrumenty polityczne poprzez a) nowe wezwania do projektów dotyczących ubóstwa transportowego, b) pełną integrację społeczno-ekonomicznych i sprawiedliwych środków/kryteriów transformacji w swoich strategiach, c) rewizję polityki, dokonując „procesu przejścia” z systemu opartego na ułatwianiu ruchu do systemu wyraźnego wybierania celów polityki i potrzeb obywateli.
Partnerzy projektu:
- Fundacja Instytutu Transportu i Logistyki Emalia-Romana, (Włochy) - Partner Wiodący
- Województwo Podkarpackie (Polska)
- Regional Development Fund of North Aegean (Grecja)
- Miasto Alba Iulia (Rumunia)
- Miasto Brugia (Belgia)
- Miasto Amsterdam (Holandia)
- Kurzeme Planning region (Łotwa)
- Miasto Czerniowce (Ukraina)
- Miasto Krogujevac (Serbia)
- Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics BV (Holandia)
Budżet projektu: 2,09 mln EUR, budżet WP: 197 650,00 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Projekt ma na celu opracowanie i ulepszenie polityk parkingowych wspierających mobilność współdzieloną. Poprzez udoskonalenie instrumentów polityki PARSMO dąży do zmniejszenia liczby prywatnych samochodów, zminimalizowania wpływu przestrzennego samochodów i usług mobilności współdzielonej oraz obniżenia emisji. Projekt wyróżnia się innowacyjnym skupieniem na polityce parkingowej, co odróżnia go od innych inicjatyw w zakresie mobilności współdzielonej. Projekt będzie również promować ogólną koncepcję mobilności współdzielonej w obszarach partnerskich, w których jest ona mniej rozwinięta, wykorzystując najlepsze praktyki zidentyfikowane w całej Europie.
Partnerzy projektu:
- Miasto Brindisi (Włochy) - Partner Wiodący
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
- Autodelen.net – Carshare Belgium (Belgia)
- Miasto Hasselt (Belgia)
- Miasto Krogujevac (Serbia)
- Region Peloponez (Grecja)
- Uniwersytet Zachodniej Attyki (Grecja)
- Region Kronoberg (Szwecja)
Budżet projektu: 1.59 mln EUR, budżet RARR: 259 340,00 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Projekt ma na celu połączenie europejskich regionów w celu wymiany wiedzy i praktyk w zakresie strategicznego prognozowania, wspieranie wspólnego uczenia się poprzez wykorzystanie istniejących materiałów i wykorzystanie zbiorowej wiedzy specjalistycznej. Kluczowe cele to: (i) poprawa potencjału strategicznego prognozowania na poziomie regionalnym; (ii) wzmocnienie adaptacyjnych i systemowych podejść do zarządzania na poziomie regionalnym w celu lepszego osiągnięcia celów polityki spójności; oraz (iii) ułatwienie wielopoziomowej wymiany wiedzy między regionami a Europejskim Systemem Analizy Strategii i Polityki (ESPAS). Partnerstwo projektu to 7 europejskich regionów o różnym poziomie rozwoju i różnym poziomie potencjału prognozowania.
Rezultatem realizacji projektu ma być zwiększenie świadomości, potencjału i zaangażowania interesariuszy w wielopoziomowe strategiczne prognozowanie w Europie, ze szczególnym naciskiem na zaangażowanie regionalnych rządów i podmiotów. Umożliwiając regionom stosowanie narzędzi prognozy, SFP ma na celu zwiększenie skuteczności i trafności polityk spójności, wspierając w ten sposób większą spójność społeczną, gospodarczą i terytorialną w całej Unii Europejskiej.
Partnerzy projektu:
- Rada Regionalna Hauts-de-France (Francja) - Partner Wiodący
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
- Region Helsinki-Uusimaa (Finlandia)
- Kraj Południowomorawski (Czechy)
- Administracja Wojskowa Obwodu Iwano-Frankowskiego (Ukraina)
- Region Katalonia (Hiszpania)
- Informest (Włochy)
Budżet projektu: 1.55 mln EUR, budżet WP: 159 992 EUR
Termin realizacji: 01.05.2025 - 31.07.2029
Strona 1 z 3