Główny Punkt Informacyjny w Regionie
al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów
tel.: 17 747 64 15, 17 747 64 82, pn-pt 8.00 – 15.30
gpi@podkarpackie.pl

Głównym celem projektu jest podnoszenie kwalifikacji podmiotów lokalnych i regionalnych na terytoriach partnerskich w zakresie zasilania młynów wodnych, tak aby energia odnawialna była wyraźnie identyfikowana i wspierana w ich politykach lokalnych i regionalnych. Partnerzy z 6 krajów podzielą się wiedzą i działaniami, w zakresie zastosowania energii odnawialnej w istniejących młynach wodnych. Zbadane zostaną takie tematy, jak modele finansowe, umiejętności techniczne i kroki administracyjne, co doprowadzi do inspirujących dobrych praktyk, które w stosownych przypadkach zostaną zaadaptowane przez partnerów.
Partnerzy projektu:
- Syndicate Energy Haute-Vienne (SEHV) (Francja) - Partner Wiodący
- Francuska Federacja Młynów (Francja)
- Miasto Martijanec (Chorwacja)
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
- Agencja Energetyczna Regionu Savinjska, Saleska i Koroska (Słowenia)
- Uniwersytet im. Witolda Wielkiego (Litwa)
- GAL Molise (Włochy)
Budżet projektu: 1 369 155 EUR, budżet RARR: 126 982,40 EUR
Termin realizacji: 01.04.2024 - 30.06.2028
Projekt ma na celu udoskonalenie polityk rozwoju lokalnego, regionalnego i krajowego poprzez wymianę doświadczeń, innowacyjne podejścia i budowanie potencjału w zakresie zrównoważonego projektowania, produkcji i wytwarzania w obiegu zamkniętym. Projekt przyczynia się do osiągnięcia celów wyznaczonych przez UE w zakresie redukcji emisji oraz wspiera propozycję Komisji dotyczącą uczynienia zrównoważonych produktów normą w UE, wspierania modeli biznesowych o obiegu zamkniętym i wzmacniania pozycji konsumentów w zakresie transformacji ekologicznej. Kraje i regiony Europy wypracowały już modele zrównoważonej produkcji opartej na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym. Istnieje również wiele dobrych przykładów wykorzystania projektowania produktów i usług na rzecz obiegu zamkniętego. Niemniej jednak nadal istnieje duży niewykorzystany potencjał oraz wiele metod i modeli, które są pilotażowe, ale nie zostały jeszcze powszechnie wdrożone. Istnieją także wiedza, umiejętności i cenne doświadczenia, które dotychczas nie zostały rozpowszechnione i którymi można się dzielić wśród europejskich interesariuszy.
Partnerzy projektu:
- LAB Uniwersytet Nauk Stosowanych (Finlandia) - Partner Wiodący
- Rada Regionalna Päijät-Häme (Finlandia)
- Forum Designu Finlandia (Finlandia)
- Publiczna Instytucja Rozwoju Powiatu Medzimurskiego REDEA (Chorwacja)
- Fundusz Rozwoju Regionalnego Macedonii Środkowej (Grecja)
- Międzynarodowy Uniwersytet Grecki (Grecja)
- Oficjalna Izba Handlu, Przemysłu, Usług i Żeglugi Hiszpanii (Hiszpania)
- Podkarpackie Centrum Innowacji (Polska)
- Morawsko-Śląskie Centrum Innowacji Ostrawa (Czechy) Wallonie Design (Belgia)
Budżet projektu: 1 769 149 EUR, budżet PCI: 137 520 EUR
Termin realizacji: 01.04.2024 - 30.06.2028
Projekt ma na celu poprawę wydajności instrumentów polityki, do których odnosi się międzyregionalne uczenie się i regionalne planowanie działań. W ten sposób przyczyni się do lepszej jakości projektów rowerowych, do zwiększenia udziału ruchu rowerowego w regionach docelowych poprzez ulepszone polityki i najnowocześniejsze rozwiązania, z większym wpływem na dekarbonizację transportu.
Partnerzy projektu:
- West Pannon Regional and Economic Development Public Nonprofit Ltd. (Węgry) - Partner Wiodący
- Województwo Podkarpackie (Polska)
- Europejska Federacja Rowerzystów (Belgia)
- Miasto Bolonia (Włochy)
- Łotewskie Stowarzyszenie Zielonych Szlaków (Łotwa)
- Agencja Rozwoju Regionalnego Południowo-Zachodnia Oltenia (Rumunia)
- Miasto Deinze (Belgia)
- Region Blekinge (Szwecja)
- Prowincja Livorno (Włochy)
Budżet projektu: 1 843 870 EUR, budżet WP: 199 844 EUR
Termin realizacji: 01.04.2024 - 30.06.2028
Głównym celem projektu NBS4LOCAL jest udoskonalenie wybranych polityk w celu wsparcia priorytetów NBS (rozwiązania oparte na przyrodzie), przekształcając w ten sposób istniejące systemy wsparcia w systematyczne stosowanie rozwiązań świadomych ekologicznie w trakcie lokalnych interwencji, a także wprowadzając podejście ramowe dla interesariuszy w celu włączenia NBS do głównego nurtu polityki. Rozwiązania, które powstały z inspiracji przyrodą lub są przez nią wspomagane, a ponadto są opłacalne i zapewniają jednocześnie korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne oraz pomagają w zwiększaniu odporności. Rozwiązania NBS są dużą szansą dla innowacyjności, ponieważ mogą zapewniać trwałe i wymierne korzyści różnym grupom społecznym w rozmaitych warunkach środowiskowych, ekonomicznych i kulturowych.
Lider projektu : Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Węgry)
Partnerzy:
2 Flemish Land Agency (Belgia)
3 Regional Council of Lapland (Finlandia)
4 Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego (Polska)
5 Provincial Council of Alicante (Hiszpania)
6 Competence Centre Ltd. for research and development (Chorwacja)
7 BURST Nonprofit Limited Liability Company (Węgry)
8 Prime Minister’s Office (Węgry)
Budżet projektu:
2.039.442,45 EUR, budżet RARR S.A.: 153 788,00 EUR
Termin realizacji: 01.03.2023 - 28.02.2027
Głównym celem Projektu jest:
Partnerzy Projektu EXPRESS dążyć będą do zwiększenia niezależności energetycznej oraz ich udział w wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii. Działania te przyczynią się do zrównoważonego rozwoju regionów partnerskich. Projekt wspiera również plan Komisji Europejskiej pn. REPowerEU opracowany w odpowiedzi na trudności i zakłócenia na światowym rynku energii spowodowanym przez inwazję Rosji na Ukrainę.
W projekt zaangażowani się instytucje z 8 krajów Europy tj. z Finlandii, Polski, Irlandii, Włoch, Węgier, Rumunii oraz Chorwacji:
Budżet projektu:
1,858,983,00 EUR, w tym budżet RARR S.A.: 199,120.00 EUR
Termin realizacji:
Projekt rozpoczął się 1 marca 2023 roku, a zakończy w maju 2027 roku.
Projekt WeSTEMEU zakłada współpracę podmiotów publicznych z 9 regionów europejskich w celu wymiany doświadczeń i poprawy kluczowych dokumentów polityk regionalnych, mających na celu zwiększenie liczby zatrudnionych kobiet w sektorach STEM oraz zwiększenie różnorodności i dostępności miejsc pracy.
Projekt WeSTEMEU przyczyni się do złagodzenia nierównowagi płci, a tym samym do lepszego reagowania sektora STEM na społeczne, gospodarcze i środowiskowe potrzeby obu płci. Jednocześnie spowoduje to zaspokojenie zapotrzebowania na wzrost zatrudnienia i innowacyjność na rzecz zrównoważonego rozwoju w obecnej gospodarce opartej na wiedzy. Jednocześnie, długoterminowy wpływ projektu będzie również widoczny w postaci niwelowania różnic w wynagrodzeniach.
Sektor nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) ma kluczowe znaczenie dla rozwoju społecznego i gospodarczego Unii Europejskiej, ale także dla sprostania wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu, dostawami energii i cyfryzacją. Jest to jednak nadal jeden z sektorów, w których liczba kobiet jest nieproporcjonalnie mniejsza niż mężczyzn, co ma reperkusje na wielu poziomach. WeSTEMEU będzie pracować na poziomie międzyregionalnym nad rozwijaniem instrumentów polityki, które zachęcają i ułatwiają zatrudnienie kobiet w sektorach STEM, przyczyniając się w ten sposób do skuteczności i integracji rynku pracy oraz dostępu do wysokiej jakości zatrudnienia.
Choć istnieje wiele polityk na rzecz równouprawnienia płci, w większości regionów UE nie ma konkretnych działań skierowanych na zapewnienia równego dostępu kobiet do karier w dziedzinie STEM, biorąc pod uwagę znaczenie tego sektora. Projekt zajmie się poprawą kluczowych dokumentów polityk w następujących regionach Europy: Katalonii (Hiszpania), Litwie, Bukareszcie (Rumunia), regionie zachodniej Grecji, Podkarpackim (Polska) i hrabstwie Donegal (Irlandia).
W realizację projektu zaangażowanych jest łącznie 9 partnerów z 6 państw:
- Igualada Municipality (Hiszpania) – Lider Projektu
- Public Institution Lithuanian Innovation Centre (Litwa)
- Executive Agency for Higher Education, Research, Development
- and Innovation Funding (Rumunia)
- Computer Technology Institute and Press Diophantus (Grecja)
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Rzeszowie (Polska)
- Województwo Podkarpackie – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie (Polska)
- Atlantic Technological University (Irlandia)
- Bucharest – Ilfov Regional Development Agency (BI-RDA) – (Rumunia)
- Region of Western Greece (Grecja)
Budżet projektu:
1,649,692.00 EUR, w tym budżet RARR S.A.: 173,300.00 EUR
Termin realizacji:
Projekt rozpoczął się 1 marca 2023 roku, a zakończy w maju 2027 roku.
Projekt SIRM zakłada współpracę podmiotów publicznych z 8 regionów europejskich w celu wymiany doświadczeń i poprawy kluczowych dokumentów polityk w zakresie integracji społeczno-ekonomicznej obywateli państw trzecich, w tym uchodźców i migrantów. Projekt zapewnia wzajemną wymianę doświadczeń i ma na celu upowszechnianie wiedzy na temat problemów i potrzeb migrantów oraz sposobów rozwiązywania problemów związanych z migracją.
Dzięki dobrym praktykom, wspólnym warsztatom z udziałem ekspertów oraz wizytom studyjnym partnerzy zyskają wiedzę nt. integracji społeczno-ekonomicznej obywateli państw trzecich oraz zacieśnią współpracę międzynarodową w tym zakresie.
Według szacunków Agencji ONZ ds. Uchodźców, pod koniec 2020 r. aż 82,4 mln osób na całym świecie zostało przymusowo przesiedlonych w wyniku prześladowań, konfliktów, przemocy, łamania praw człowieka lub wydarzeń, które poważnie zakłóciły porządek publiczny. W 2022 roku w Europie wybuchła wojna, w wyniku której ponad 5 milionów Ukraińców zostało zmuszonych do opuszczenia swoich domów. Kaje UE często są wybierane jako główne miejsce docelowe dla uchodźców i migrantów ze względu na stabilną sytuację gospodarczą i polityczną. Niestety, po dotarciu do kraju przyjmującego nie wszystkim udaje się przystosować i prowadzić w pełni szczęśliwe życie. Na przeszkodzie stoją różne bariery: brak znajomości języka, niewystarczające wykształcenie, umiejętności zawodowe niedostosowane do lokalnego rynku pracy, brak środków na wynajem lub zakup mieszkania. Celem publicznym jest stworzenie mechanizmów, które w jak największym stopniu umożliwią adaptację i samodzielne funkcjonowanie migrantom.
Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. jest pomysłodawcą projektu i pełni rolę partnera wiodącego, co oznacza zarządzanie całym międzynarodowym konsorcjum pod kątem merytorycznym, administracyjnym i finansowym, także przy wsparciu zainteresowanych interesariuszy z regionu.
Konsorcjum składa się z dziewięciu organizacji partnerskich z ośmiu krajów.
Partner Wiodący:
Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (Polska)
Partnerzy:
- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie (Polska)
- Munster Technological University (Irlandia)
- Maramures County Council (Rumunia)
- Prešov Self-Governing Region (Słowacja)
- University of Latvia (Łotwa)
- Municipality of Brindisi (Włochy)
- City of Sibenik (Chorwacja)
Partner doradczy:
University of Groningen (Holandia)
Budżet projektu:
1 785 576,00 EUR, w tym budżet RARR S.A.: 288 100,00 EUR
Termin realizacji:
Projekt SIRM rozpoczął się 1 marca 2023 roku, a zakończy w lutym 2027 roku.
Głównym celem projektu ulepszenie i rozwój polityk publicznych w zakresie wykorzystywania infrastruktury danych przestrzennych (SDI) i danych satelitarnych poprzez wymianę wiedzy
i doświadczeń pomiędzy regionami o zróżnicowanym poziomie zaawansowania.
Projekt realizowany będzie w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 maja 2027 r.
Całkowity budżet projektu wynosi 1 745 963 EUR, w tym budżet dla Województwa Podkarpackiego: 208 000 EUR.
Partnerami projektu są:
Projekt jest projektem „miękkim”, który służyć ma wymianie doświadczeń i wdrażaniu uzyskanej wiedzy dla poprawy sytuacji w każdym z regionów partnerskich w obszarze, którym zajmuje się projekt.
W związku z realizacją założeń projektu każdy z Partnerów projektu ma za zadanie powołać Regionalną Grupę Roboczą Interesariuszy (RSG), która wspierać będzie realizację projektu.
Wnioski i obserwacje wypracowane w trakcie projektu, podczas wizyt studyjnych i spotkań międzyregionalnych mają służyć poprawie w zarządzaniu Wojewódzkim Programem przeciwdziałania zmianom klimatu i skutkom tych zmian z uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii i gospodarki w obiegu zamkniętym.
Strona 2 z 3