15 grudnia 2020 odbyło się pierwsze w historii programu posiedzenie Komitetu Monitorującego w trybie online. Podczas obrad omówiono między innymi postęp prac nad nowym programem na lata 2021-2027, przyjeto plan wykorzystania wolnych środków w 1. osi priorytetowej programu, oraz zatwierdzono plan działań informacyjno-promocyjnych na rok 2021.
Podczas XI posiedzenia:
- omówiono stan wdrażania Programu w osiach priorytetowych oraz projektach parasolowych, a także stan wdrażania Pomocy Technicznej;
- zatwierdzono rozwiązanie systemowe w zakresie wykorzystania środków w 1. osi priorytetowej programu;
- wyznaczono dwumiesięczny termin na dostarczenie pełnej dokumentacji niezbędnej do zawarcia umowy przez projekty, których kontraktacja rozpocznie się po 15.12.2020;
- zatwierdzono zmianę w Podręczniku beneficjenta poprzez dodanie w rozdziale 5.5.2. Terminy punktu: 4. "W uzasadnionych przypadkach ww. terminy mogą zostać skrócone decyzją KM";
- zaakceptowano wykorzystanie wolnych środków w 3. osi priorytetowej w wysokości 67 764,80 euro EFRR w podziale na projekty parasolowe;
- zatwierdzono zmiany w Załączniku nr 14 do Podręcznika beneficjenta „Zasady realizacji Projektów Parasolowych”;
- podsumowano realizację działań informacyjno-promocyjnych w 2020 r., a także zatwierdziliśmy Plan działań informacyjno-promocyjnych na 2021 rok;
- omówiono stan prac nad nowym Programem na lata 2021-2027;
- zapoznano się z aktualizacją regulaminu pracy Komitetu Monitorującego z mocy prawa (zmiana nazwy polskiego i słowackiego ministerstwa i polskiej instytucji audytowej).
Ponadto, Komitet Monitorujący drogą wcześniejszej procedury obiegowej przyjął rozwiązanie systemowe dotyczące wykorzystania wolnych środków oraz oszczędności poprzetargowych w 2. osi priorytetowej:
Wszystkie zatwierdzone przez KM projekty drogowe oraz multimodalne w 2 osi otrzymały dofinansowanie w pełnej wysokości. W realizacji jest obecnie łącznie 8 projektów (6 drogowych oraz 2 multimodalne).
Przyjęto 2 warianty wykorzystania oszczędności (możliwość wyboru):
Wariant pierwszy: wykorzystanie własnych oszczędności projektowych Rozwiązanie to pozwala na wykorzystanie oszczędności własnych i/lub innego partnera tego samego projektu na pokrycie różnic przetargowych lub/i na realizację dodatkowego zakresu rzeczowego. Oznacza to, że dopuszcza się przesuwanie oszczędności pomiędzy partnerami projektu. Jeśli żaden z partnerów nie wykorzystuje oszczędności (lub wykorzystuje je tylko w części), środki te będą uwalniane do budżetu programu.
Wariant drugi: wykorzystanie środków dostępnych w osi (wolne środki oraz niewykorzystane oszczędności z innych projektów) Rozwiązanie to pozwala na składanie wniosków o przyznanie dodatkowych środków na poszerzenie zakresu rzeczowego projektu. Zwiększenie dofinansowania nie wpłynie na stosowany w projekcie procent ryczałtu na personel i administrację. Oznacza to, że część dodatkowych środków będzie można wykorzystać na pokrycie kosztów obsługi projektu. Jeśli wartość złożonych wniosków przewyższy kwotę dostępnych środków, o kolejności przyznania dodatkowego dofinansowania decydować będzie liczba punktów otrzymanych odpowiednio w naborze drogowym lub multimodalnym (pierwszeństwo będą miały projekty z wyższą punktacją).